tirsdag, september 05, 2006

Et møde

Jeg kom et par minutter før, en vane jeg har. Har haft den siden den første gang, hvor jeg havde en aftale der. Fulgte mit lille ritual, selvom det er lang tid siden sidst. Hentede et glas vand og satte mig til at vente.

Der gik lidt tid, og klokken sneg sig over fem. Kunne hører at der var andre derinde, der gik ikke lang tid før at en svag rumsteren tilkendegav at de var færdige.

Jeg tog en dyb indånding, der var som sagt lang tid siden sidst. Døren gik op, den sædvanlige småsnak og runden af.
Der gik ikke lang tid for det var min tur, og jeg blev budt velkommen indenfor.

Satte mig i stolen som er blevet mig en god bekendt, et trygt sted.
"Nå hvad vil du så snakke om denne gang?" Den velkendte sætning, som hver gang er lige svær og lige nem at svare på.
For hvor begynder man, hvad er det vigtigste. Nogen gange når man meget langt omkring, andre gange bliver man næsten samme sted.

Nu sidder der nok nogen og har gættet hvor jeg har været. Noget jeg gætter på er fordi, de selv har prøvet det. Hvilket jeg kun synes er godt, og beundringsværdigt.

Ja jeg har været hos psykolog i dag, det er meget lang tid siden sidst. De ting som jeg snakker med hende om nu, er nogle helt andre end dem, vi snakkede om da min depression var dybest. Og alligevel er der en sammenhæng.

Selvom jeg som sådan er rask, og ikke behøver at gå til psykolog. Ja så er det noget jeg vælger. Ikke fordi at jeg har massere af penge, eller fordi jeg er dybt narcisistisk. Men fordi det er rart nogen gange at snakke om ting med en professionel. En som ikke har følelser i klemme eller en bestemt opfattelse af hvem jeg er som person.
Egentlig er det noget jeg vil anbefale alle, det er som en forårsrengøring. Man bliver umådelig træt, men alligevel får man nu energi. Man får sat ord på en masse ting og følelser. Selv på hende den dumme der brød ind foran en i køen.

Selvfølgelig kommer det også an på, hvordan man har det med sin psykolog. Jeg har været heldig at ramme den rigtige fra start af. Og det selvom jeg brokkede mig over hende i starten. Men hun fik provokeret mig ud af min skal, og der skal ellers noget til.

Så herfra skal lyde: Prøv det, prøv det

Ingen kommentarer: