onsdag, maj 17, 2006

Bananer tæt på at dø

Øh hvad. Det var min første reaktion på denne nyhed.
Nu vidste jeg ikke lige at en banan kunne dø, men ok.
Men overskriften fangede da mit øje, og jeg måtte læse den artikel. Om ikke bare for at finde ud hvad det dog drejer sig om.
Kort fortalt, er det fordi de "vilde" banansorter er ved at udø. På grund af den evigt ekspanderende verden, og vores allesammens brug for plads.
Så den banan vi så gladeligt køber i Netto, Brugsen eller andre steder. Ja den har fået problem med svamp, det lille puds. Og med mindre man finder andre sorter som er resitente, og man kan krydse med. Ja så kan den altså uddø.
Og hvad vil det ikke betyde for vores banankager, frugtkurve, børnens eftermiddagsfrugt i børnehaven. Vi er så vant til at der er bananer året rundt.
Men at de lige frem dør, ja det var måske en lille overdrivelse.
Givet de har trænge tider, de kære bananer. Og det kan ikke være sjovt at have svamp, klør sikkert. Men et eller andet sted tror jeg ikke de dør i morgen.
Og ellers, ja så kloner vi dem da bare !
I bund og grund synes jeg det er synd for de små gule tingester. Men hvis og Bananer i pyjamas dør, ja så sponsere jeg sgu rydning af et par kvadratkilometer skov. Bare for at slippe for sangen !

1 kommentar:

Anonym sagde ...

ÆV!
Jeg er ret glad for bananer - bare ikke dem i pyjamas! De må - for min skyld gerne udryddes ;-)