mandag, september 11, 2006

9/11

Jeg kan udemærke huske hvor jeg var for fem år siden. Desværre

Jeg var lige kørt fra arbejde, hjem til en veninde som jeg havde aftalt med at vi skulle ud og shoppe.
Mens hun var i bad, tændte jeg for fjernsynet. Et kort øjeblik før at det andet fly ramte tårn nummer to.
Jeg var som forstenet, ænsede intet omkring mig. Ikke før min veninde kom ud af badet, og spurgte hvad der foregik.

Vi sad lidt og så nyhederne, så de forfærdelige billeder af folk som i desperation sprang ud.
Så hvordan folk flygtede, og så hvordan tårnene kollapsede.

Det er nogle rædselsbilleder der nok aldrig vil forlade mig.

Ikke fordi det var amerikanere det gik ud over, men fordi det var mennesker der bevidst slog andre mennesker ihjel.

Derfor valgte jeg også, ikke at se invasionen af Afganistan eller Irak.

Jeg er ikke troende kristen, men et menneske. Jeg vil aldrig forstå hvorfor man slår ihjel pga en religion. Eller i en religions navn.

Gid vi en dag ville kunne stoppe op og se at alt hvad vi gør er at slå ihjel. Og at lige meget hvor meget vi end vil lægge afstand til dyrenes verden. Så er det netop vores mord af andre mennesker, der gør os til dur.

Ingen kommentarer: